Zdravko Milić

Zdravko Milić

Izložba / Exhibition / Austellung

Dantedrom

ZGC

Zavičajna galerija Crnobori
Izložba se može razgledati svaki dan od 17 – 19h osim vikendom i praznikom do 30.12.2021

Udruga ARSANOVA

Izložba slika „DANTEDROM“

Zdravko Milić

Banjole, Zavičajna galerija Crnobori - Izložba se može razgledati svaki dan od 17 - 19h osim vikendom i praznikom do 30.12.2021

Povjesničarka umjetnosti i etnologinja Kristina Tamara Franić

Izložba sublimiranih refleksija „Dantedrom“ samo je jedna ekstenzija višegodišnjeg, agnostičkog Milićevog propitivanja o porijeklu ljudske  vrste, svrsi njezina nastanka, kraju ili opstanku. Kako bi što vjerodostojnije  opisao relikt stečenog svjetonazora koji zadire u mitološke i fantastične sfere, Milić je ovoga puta odlučio interpretirati legendarni spjev „Božansku komediju“ srednjovjekovnog pjesnika Dantea Alighierija na svoj osebujan način ne odričući se već od ranije prigrljenih motiva istarskog pejzaža, monolita i pikselizacije Univerzuma. Njegovi su pejzaži, kao bitan element u planskoj naraciji kompozicije slike, posebni, nadrealni, a u ovom ciklusu ih doslovno pretvara u kulisu, ikonografski dekorativni objekt same ideje, s prikazom obrisa brdovitog masiva Učke koji je snažan i prepoznatljiv simbol Istre. Međutim taj istarski masiv autor smješta na Mjesec koji doživljava kao umjetni satelit, zbog kojeg se čovječanstvo nalazi pod svojevrsnom hipnozom.  U ljubičastim, plavim i sivim tonovima, reduciranog registra, ali vidljivog i živog impasta boje njegovi pejzaži su poput mandala koje nas udaljuju od spoznajne stvarnosti, ali otvaraju vrata introspekcije. Iako su prostrani i nepregledni, u gledatelju izazivaju nemir, valjda zbog same svoje svrhe, a to je „drom“ – platforma za preispitivanje vlastitog porijekla i sudbine, neminovnog suočavanja sa smislom bitka i smrti, odnosno pista za uzlet i silazak duše u različite dimenzije postojanja. Sufiks „drom“ njegov je omiljeni naslovni dodatak mnogih ranijih izložba, grčki naziv za put, a u kontekstu ove izložbe i više nego jasno  upućuje na putovanje ljudske duše danteovski opjevanim itinererom duše od pakla do raja. Još jedan njemu omiljeni slikarski motiv – monolit po javljuje se i u ovom ciklusu slika, i to na kraju, u završnoj sceni raja (sl. Dantedrom X) gdje se pročišćene ljudske duše anđeoskih krila, s maskama na licima jer u raju duša gubi identitet, sučeljavaju s monolitima koji Miliću predstavljaju svojevrsni portal, odnosno „server Univerzuma“ u kojemu su upisana sva znanja, počeci i završeci materijalnog postojanja raznoraznih civilizacija koje jesu, ili ih više nema na božanskom planu kreacije. Prisjetimo se sjajnog filma Arthura Clarka i Stanleya Kubricka „2001 Odiseja u  svemiru“ koji upravo monolit postavlja kao prometejskog nositelja inteligencije čovječanstvu. I suvremeni androidni mobiteli imaju oblik crnog, sjajnog monolita i pružaju pregršt informacija. Jesu li oni postali novi oltari civilizacije koji nas vode u nepresušne vode informacija i jesu li ih kao takve  naslutili i Clark i Kubrick, a i Milić u svojim ranijim radovima?  Uvijek ističem kako su umjetnici najbolji vidioci budućnosti i za mene to ne predstavlja hipotezu već činjenicu potkrepljenju studiranjem povijesti umjetnosti.

Dantedrom II (akril na platnu, 90 x 90 cm, 2021.g.)
Dantedrom III (akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021.)
akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021. (akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021.)
Inferno secondo Dante I (Pakao po Danteu) (Inferno secondo Dante I (Pakao po Danteu))

Istaknula bih još jedan motiv koji vjerno prati Milićevo slikarstvo, a to je pikselizacija prvog plana slike kojom Milić postavlja ideju da vidljiva stvarnost nije onakva kakva bi trebala biti zbog mnogobrojnog, namjerno izazvanog magnetskog za gađenja koje zagađuje naš eter i stvara nam lažnu iluziju svijeta koji živimo, poput Matrixa. To su crtice ili točkice koje razbijaju razlučivu koherentnost prvog plana slike, nastale pod utjecajem postkonceptualizma i pokreta  arte povera s kojim se Milić intenzivno susretao na studiju na Accademia di Belle Arti u Veneciji. One daju posebnu dinamičnost slici, funkcioniraju kao tajno kodirano pismo koje razumije samo autor i ostavljaju nam otvoren prostor za razmišljanje o poruci koja stoji iza tog „Braillevog pisma“ namijenjenog slijepcima. Danteov, kao i Milićev put započinje opisom pakla (sl. Dantedrom I). Slika je alegorijski prikaz svijeta patnje  duše potaknuta svim zalima svijeta. Dante je pakao smjestio u zemljinu utrobu i podijelio ga na devet krugova koji se u koncentričnim vrtlozima, poput lijevaka, spuštaju u središte zemlje. Grješnici, precizno i realno naslikani u maniri akademskog realizma, što stilski oportunira gotovo apstraktnim ostalim motivima slike, smješteni su u krugovima Pakla, ovisno o težini svoga grijeha. Milić poseže za istim opisom, međutim u poneke krugove s tekućom lavom smješta omiljeni motiv monolita te ljude koji evidentno pate u agoniji grijeha. Čistilište je mjesto gdje se nalaze oni koji nisu namjerno sagriješili, stoga ne zaslužuju kaznu. Grijesi se nalaze u sedam krugova, a nakon što se duše očiste, mogu se uzvisiti prema Raju. (sl. Dantedrom V i VI). Prizori djeluju uzvišeno, tajanstveno i mirno. Plavičasti likovi ležećih usnulih duša u procesu su katarze, između neba i zemlje, gdje se događa njihova preobrazba u čiste duše.

Dantedrom VI (akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021.)
Dantedrom VIII (akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021.)

Magličasti oblaci etera svjedoci su te uzvišene preobrazbe svijesti koja nam ulijeva nadu u život vječni. Raj je završetak puta u kojima se nalaze sve pravedne i neokaljane duše koje su zaslužili vidjeti Boga. Kod Milića se susreću s monolitom, a smještene su u krugove koji personificiraju prolaz duša iz jedne u drugu dimenziju bitka. Na slici Raja ( sl. Dantedrom VII ) prikaz je duše koja se nalazi na vrhu imaginarnog brda koje me neodoljivo podsjeća na Milićeve ranije motive inspirirane nadrealnim, nesagledivim pustinjskim pejzažom Australije koju je posjetio 2000. godine i koja je ostavila dubok emocionalan trag na njegovo stvaralaštvo. Usred te pustinje Milić se susreo s mističnom monolitnom stijenom Ayers Rock koja je svojom veličinom suprotstavljena svakoj logici ravnini pustinje u kojoj se uzvisila i sigurno utjecala na vjerski svjetonazor svakog posjetitelja uključujući i Milićev. Poput orbitalne inklinacije ona je zatrla put slikarovog promišljanja prostora koji sadrži posebna geološka mjesta u kojima se spajaju različiti svjetovi i događaji. Heterodoksno, nadrealno Milićevo slikarstvo postmodernističkog naboja, u kojemu je razina slikarskog zanata neupitno dosegnula svoj sami vrh, djeluje uzbudljivo na ljudski intelekt i srce. To slikarstvo propitkuje, upozorava kako nije sve baš onako kako nam se čini ili kako smo učili, prije svega nadahnjuje na intimnu introspekciju. Ima u njemu mnogo skepse, ali i nade i otajstva, i baš ga to čini uzbudljivim i posebnim u ovim turbulentnim vremenima gdje se svakodnevno pišu novi scenariji budućnosti.

Dantedrom I (akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021.)
Dantedrom V akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021.)
Dantedrom VII (akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021.)
Dantedrom IX (akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021.)

ZDRAVKO MILIĆ

BIOGRAFIJA

Zdravko Milić rođen je 1953. god. u Labinu. Diplomirao je slikarstvo na Accademia di
Belle Arti u Veneciji, 1977. godine u klasi prof. Carmela Zotti-a. Stručno je usavršavao  mozaik 1988. na École Nationale Supérieure des Beaux – Arts u Parizu u klasi prof. Ricarda Licate. Predaje kao red. prof. predaje Slikarstvo i Mozaik na Akademiji primjenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci. Član je HDLU Rijeka, HDLU Zagreb. Izlagao je na više od osamdeset samostalnih i na brojnim skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu (Italija, Austrija, Mađarska, SAD, Njemačka, Brazil, Portugal, Australija, Slovenija, Francuska,…). Sudjelovao je u radu likovnih kolonija i simpozija, a za svoj rad višestruko je nagrađivan. Radovi mu se nalaze u značajnim privatnim i muzejskim zbirkama.

NAGRADE

1973. II. nagrada, Grisia ’73., Rovinj
1974. Diploma, IX. međunarodni ex tempore, Piran
1975. Otkupna nagrada, Grisia’75., Rovinj
1976. I. nagrada za slikarstvo i otkupna nagrada, Likovno stvaralaštvo mladih, Pula I. nagrada za slikarstvo, Labin, Ars Histriae V, Labin, Pula, Rovinj, Pazin, Osijek, Dubrovnik, Zagreb Diploma, Grisia ’76., Rovinj
1977. I. nagrada za slikarstvo, Likovno stvaralaštvo mladih, Pula, Pazin Otkupna nagrada, Likovno stvaralaštvo mladih, Pula, Pazin Nagradna stipendija, 61a mostra collettiva dell’opera Bevilacqua la Masa, Venezia, Italija Otkupna nagrada, 9. biennale mladih, Rijeka
Otkupna nagrada, Grisia ’77., Rovinj
1980. Diploma za slikarstvo, Ars Histriae VII, Pazin, Pula, Labin, Poreč, Rovinj Otkupna nagrada, VII. međunarodna izložba originalnog crteža, Rijeka II. nagrada za slikarstvo, Na Gorici, Crikvenica Otkupna nagrada, XX. Annale, Poreč, Pazin Otkupna nagrada, Grisia ’80., Rovinj Otkupna nagrada, I. međunarodni ex tempore, Lipica Otkupna nagrada, XV. međunarodni ex tempore, Piran
1981. I. nagrada za crtež, Likovno stvaralaštvo mladih, Pula, Pazin, Labin, Opatija, Buzet, Poreč
1982. Nagrada za crtež, II. internacionalni biennale festivala portreta, Tuzla Diploma, Grisia ’82., Rovinj I. nagrada, Umjetnost i more, Rijeka

1983. II. nagrada, I. međunarodni ex tempore, Opatija
1984. Diploma za slikarstvo, Ars Histriae IX, Rovinj, Pazin, Labin, Pula, Poreč
1985. Otkupna nagrada, IV edizione concorso internazionale di pittura “Luigi Serena”,
Montebelluna, Italija Otkupna nagrada, Izložba HDLUR, Rijeka
1986. Počasna nagrada za slikarstvo, Ars Histriae X, Pazin, Labin, Poreč, Pula, Rovinj
1989. Nagrada likovne kolonije, 12. zagrebačka izložba jugoslavenskog crteža, Zagreb
1993. I. nagrada na natječaju za projekt uređenje interijera “Croma” –  (Sila, Bralić, Kamenar, Milić) – nije realizirano, Rijeka
1994. II. nagrada, IX. međunarodni ex-tempore Mandrać ’94., Volosko
1995. II. nagrada, Grisia ’95., Rovinj I. nagrada, II. međunarodni ex tempore, Grožnjan
1996. Otkupna nagrada, Grisia ’96., Rovinj Otkupna nagrada, III. međunarodni ex tempore, Grožnjan Nagrada za plakat “Karneval”, Turistička zajednica Opatija i Rijeka NAGRADE / AWARDS / PREMI 14
1997. Otkupna nagrada, Grisia ‘97., Rovinj Velika otkupna nagrada, Međunarodni Ex Tempore, Piran Nagrada Grada Grožnjana, IV. međunarodni ex tempore, Grožnjan
1998. I. nagrada, Pul kaštela, Rijeka
Otkupna nagrada, V. međunarodni ex tempore, Grožnjan
1999. Godišnja nagrada HDLU Rijeka, Crtež grafika, Rijeka I. nagrada, XIV. međunarodni slikarski natječaj Mandrać ’99., Volosko Otkupna nagrada, VI. međunarodni ex tempore, Grožnjan
2000. Nagrada Zavičajnog muzeja, Grisia ’00., Rovinj
2001. Otkupna nagrada, Grisia ’01., Rovinj
2002. I. nagrada, VII. međunarodni ex tempore, Grožnjan
2004. Nagrada Zavičajnog muzeja, Grisia ‘04., Rovinj
Otkupna nagrada, IX. međunarodni ex tempore, Grožnjan
2005. I. nagrada, 1. međunarodni Ex Tempore / Radionica “Severia Art Meeting”, Koper
2006. I. nagrada Grada Labina, X. labinski uzlet likovnosti, Labin
2008. Otkupna nagrada Nacionalne i sveučilišne knjižnice, 4. hrvatski trijenale crteža, Zagreb II. nagrada Zavičajnog muzeja Grada Rovinja, Likovna kolonija 2008, Rovinj
2009. Nagrada Zaklade Sveučilišta u Rijeci, Rijeka
2011. Nagrada HDLU za crtež na 65. Godišnjoj izložbi Crtež-grafika, Rijeka I. nagrada Grada Labina, XV. labinski uzlet likovnosti, Labin Nagrada Polinago Arte, I. edizione Premio internazionale “Polinago Arte”, Polinago
2012. Nagrada Zaklade Sveučilišta u Rijeci, Rijeka
2013. Nagrada Premio Arte Coseano, Coseano
2016. Nagrada na 5. Međunarodnom Festivalu likovnih umjetnosti, Digitalna podob & klasična slika u Kranju
2018. I. nagrada Grada Labina, X. labinski uzlet likovnosti, Labin
2019. Velika nagrada na 8. Hrvatskom triennalu akvarela, Slavonski Brod Nagrada Ivo Kalina, Rijeka
2021. Nagrada na 10. Međunarodnom Festivalu likovnih umjetnosti, Urbani pejsaž / Razumeti naturo u Kranju

SAMOSTALNE IZLOŽBE

1973. Labin, Galerija Orlando
1977. Mestre, Italija, Galleria d’arte moderna Acquario Pula, Izložbeni salon Treviso, Italija, Galleria d’arte Borgo Rovinj, Zavičajni muzej Pazin, Etnografski muzej Istre Rijeka, Gradina Trsat

1978. Šibenik, Dom JNA Venezia, Italija, Galleria Bevilacqua la Masa
1979. Bassano del Grappa, Italija, Galleria  d’arte moderna S. Marco Mestre, Italija, Galleria Fidesarte Ljubljana, Slovenija, Mestna galerija
1980. Poreč, Galerija Narodnog sveučilišta Buzet, Zavičajni muzej
1981. Rijeka, Moderna galerija, Mali salon Opatija, Galerija Slavija, Crteži Labin, Narodni muzej, Marina Blow-up
1983. Rijeka, Galerija Juraj Klović
1984. Sombor, Galerija Likovne jeseni
1985. Koper, Slovenija, Galerija Meduza Rovinj, Zavičajni muzej Poreč, Galerija Narodnog sveučilišta Rijeka, Galerija Jadroagent
1986. Ronjgi (Rijeka), Galerija pod brajdun
1987. Labin, Galerija Re
1988. Rijeka, Mali salon Treviso, Galleria D’arte Borgo Zagreb, Galerija Ulrich
1990. Labin, Galerija Gradske knjižnice Poreč, Galerija Narodnog sveučilišta
Rab, Galerija Knežev dvor
1991. Poreč, Galerija Narodnog sveučilišta Rovinj, Zavičajni muzej Pazin, Spomen dom
1992. Rijeka, Mali salon Pula, Galerija Vincent iz Kastva Buzet, Zavičajni muzej Labin, Narodni muzej Treviso, Italija, Galleria d’arte Sintesi
1994. Rijeka, Mali salon
1995. Pula, Galerija Vincent iz Kastva, Poreč, Galerija Narodnog sveučilišta Zagreb, Galerija Matice hrvatske
1996. Labin, KuC “Lamparna”
Zagreb, Salon galerije Karas
1997. Rijeka, Mali salon Rovinj, Zavičajni muzej Labin, Narodni muzej
1998. Rijeka, Galerija Klović Trieste, Art Gallery
1999. Rijeka, Gradina Trsat Labin, KuC Lamparna
2000. Vodnjan, Galerija Venier Labin, Galerija Downtown
2001. Poreč, Mala galerija
2002. Sarajevo, Sarajevske zime Poreč, Street art Novi Vinodolski, Galerija Turnac Zagreb, Galerija Klovićevi dvori –  Gradec
2003. Kaštela, Muzej grada kaštela Brela, Izložbeni prostor Soline Pula, MMC Luka Rijeka, Mali salon,
2004. Labin, Galerija Alvona
2005. Labin, Gradska galerija Malinska, Galerija Sveti Nikola Pula, Galerija Mul
2006. Mestre, Italija,Galleria Minima Rijeka, Galerija Kortil
Motovun, Likovna galerija “Pet kula” Brtonigla, Likovna galerija “A. Rukavina”
2007. Zagreb, Dom HDLU, Galerija Bačva
2009. Pula, Galerija Milotić Rovinj, Zavičajni muzej
2010. Šmartno, Slovenija, Hiša kulture
2011. Osoppo, Italija, Galleria Polveriera  Krk, Galerija Dekumanus Šikuti, Galerija Šikuti
2012. Rijeka, Galerija Kortil Split, Galerija Sveučilišne knjižnice Šibenik, Gradska knjižnica “Juraj Šižgorić”
Sinj, Galerija Galiotović Osoppo, Italija, Polveriera
2013. Crikvenica, Gradska Galerija
2014. Coseano, Italija, Sala Espositiva Comunale Brseč, Galerija Eugen K.
2015. Sacile, Italija, Palazzo Ragazzoni Opatija, Muzej turizma, Umjetnički paviljon “ Juraj Šporer “
2016. Opatija, Muzej turizma, Umjetnički paviljon “ Juraj Šporer “Umag, MMC POU-a “Ante Babić “
2017. Pula, MSUI, Radovi: 1981. – 2017. Rovinj, Zavičajni muzej, Sv. Toma Rijeka, MMSU, Radovi: 1981. – 2017. Matulji, Galerijica, Misija,  Slatina, Zavičajni muzej Slatina
2018. Rab, Galerija Pik,
2019. Rijeka, Galerija APURI Labin, Gradska galerija
2020. Poreč, Galerija Zuccato,
2021. Cividale del Friuli, Chiesa di Santa  Maria dei Battuti, Banjole, Zavičajne galerije Crnobori

Zdravko Milić

Izložba / Exhibition / Austellung

Dantedrom

ZGC

Zavičajna galerija Crnobori
Izložba se može razgledati svaki dan od 17 – 19h osim vikendom i praznikom do 30.12.2021

Udruga ARSANOVA

Izložba slika „DANTEDROM“

Zdravko Milić

Banjole, Zavičajna galerija Crnobori - Izložba se može razgledati svaki dan od 17 - 19h osim vikendom i praznikom do 30.12.2021

Povjesničarka umjetnosti i etnologinja Kristina Tamara Franić

Izložba sublimiranih refleksija „Dantedrom“ samo je jedna ekstenzija višegodišnjeg, agnostičkog Milićevog propitivanja o porijeklu ljudske  vrste, svrsi njezina nastanka, kraju ili opstanku. Kako bi što vjerodostojnije  opisao relikt stečenog svjetonazora koji zadire u mitološke i fantastične sfere, Milić je ovoga puta odlučio interpretirati legendarni spjev „Božansku komediju“ srednjovjekovnog pjesnika Dantea Alighierija na svoj osebujan način ne odričući se već od ranije prigrljenih motiva istarskog pejzaža, monolita i pikselizacije Univerzuma. Njegovi su pejzaži, kao bitan element u planskoj naraciji kompozicije slike, posebni, nadrealni, a u ovom ciklusu ih doslovno pretvara u kulisu, ikonografski dekorativni objekt same ideje, s prikazom obrisa brdovitog masiva Učke koji je snažan i prepoznatljiv simbol Istre. Međutim taj istarski masiv autor smješta na Mjesec koji doživljava kao umjetni satelit, zbog kojeg se čovječanstvo nalazi pod svojevrsnom hipnozom.  U ljubičastim, plavim i sivim tonovima, reduciranog registra, ali vidljivog i živog impasta boje njegovi pejzaži su poput mandala koje nas udaljuju od spoznajne stvarnosti, ali otvaraju vrata introspekcije. Iako su prostrani i nepregledni, u gledatelju izazivaju nemir, valjda zbog same svoje svrhe, a to je „drom“ – platforma za preispitivanje vlastitog porijekla i sudbine, neminovnog suočavanja sa smislom bitka i smrti, odnosno pista za uzlet i silazak duše u različite dimenzije postojanja. Sufiks „drom“ njegov je omiljeni naslovni dodatak mnogih ranijih izložba, grčki naziv za put, a u kontekstu ove izložbe i više nego jasno  upućuje na putovanje ljudske duše danteovski opjevanim itinererom duše od pakla do raja. Još jedan njemu omiljeni slikarski motiv – monolit po javljuje se i u ovom ciklusu slika, i to na kraju, u završnoj sceni raja (sl. Dantedrom X) gdje se pročišćene ljudske duše anđeoskih krila, s maskama na licima jer u raju duša gubi identitet, sučeljavaju s monolitima koji Miliću predstavljaju svojevrsni portal, odnosno „server Univerzuma“ u kojemu su upisana sva znanja, počeci i završeci materijalnog postojanja raznoraznih civilizacija koje jesu, ili ih više nema na božanskom planu kreacije. Prisjetimo se sjajnog filma Arthura Clarka i Stanleya Kubricka „2001 Odiseja u  svemiru“ koji upravo monolit postavlja kao prometejskog nositelja inteligencije čovječanstvu. I suvremeni androidni mobiteli imaju oblik crnog, sjajnog monolita i pružaju pregršt informacija. Jesu li oni postali novi oltari civilizacije koji nas vode u nepresušne vode informacija i jesu li ih kao takve  naslutili i Clark i Kubrick, a i Milić u svojim ranijim radovima?  Uvijek ističem kako su umjetnici najbolji vidioci budućnosti i za mene to ne predstavlja hipotezu već činjenicu potkrepljenju studiranjem povijesti umjetnosti.

Dantedrom II (akril na platnu, 90 x 90 cm, 2021.g.)
Dantedrom III (akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021.)
akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021. (akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021.)
Inferno secondo Dante I (Pakao po Danteu) (Inferno secondo Dante I (Pakao po Danteu))

Istaknula bih još jedan motiv koji vjerno prati Milićevo slikarstvo, a to je pikselizacija prvog plana slike kojom Milić postavlja ideju da vidljiva stvarnost nije onakva kakva bi trebala biti zbog mnogobrojnog, namjerno izazvanog magnetskog za gađenja koje zagađuje naš eter i stvara nam lažnu iluziju svijeta koji živimo, poput Matrixa. To su crtice ili točkice koje razbijaju razlučivu koherentnost prvog plana slike, nastale pod utjecajem postkonceptualizma i pokreta  arte povera s kojim se Milić intenzivno susretao na studiju na Accademia di Belle Arti u Veneciji. One daju posebnu dinamičnost slici, funkcioniraju kao tajno kodirano pismo koje razumije samo autor i ostavljaju nam otvoren prostor za razmišljanje o poruci koja stoji iza tog „Braillevog pisma“ namijenjenog slijepcima. Danteov, kao i Milićev put započinje opisom pakla (sl. Dantedrom I). Slika je alegorijski prikaz svijeta patnje  duše potaknuta svim zalima svijeta. Dante je pakao smjestio u zemljinu utrobu i podijelio ga na devet krugova koji se u koncentričnim vrtlozima, poput lijevaka, spuštaju u središte zemlje. Grješnici, precizno i realno naslikani u maniri akademskog realizma, što stilski oportunira gotovo apstraktnim ostalim motivima slike, smješteni su u krugovima Pakla, ovisno o težini svoga grijeha. Milić poseže za istim opisom, međutim u poneke krugove s tekućom lavom smješta omiljeni motiv monolita te ljude koji evidentno pate u agoniji grijeha. Čistilište je mjesto gdje se nalaze oni koji nisu namjerno sagriješili, stoga ne zaslužuju kaznu. Grijesi se nalaze u sedam krugova, a nakon što se duše očiste, mogu se uzvisiti prema Raju. (sl. Dantedrom V i VI). Prizori djeluju uzvišeno, tajanstveno i mirno. Plavičasti likovi ležećih usnulih duša u procesu su katarze, između neba i zemlje, gdje se događa njihova preobrazba u čiste duše.

Dantedrom VI (akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021.)
Dantedrom VIII (akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021.)

Magličasti oblaci etera svjedoci su te uzvišene preobrazbe svijesti koja nam ulijeva nadu u život vječni. Raj je završetak puta u kojima se nalaze sve pravedne i neokaljane duše koje su zaslužili vidjeti Boga. Kod Milića se susreću s monolitom, a smještene su u krugove koji personificiraju prolaz duša iz jedne u drugu dimenziju bitka. Na slici Raja ( sl. Dantedrom VII ) prikaz je duše koja se nalazi na vrhu imaginarnog brda koje me neodoljivo podsjeća na Milićeve ranije motive inspirirane nadrealnim, nesagledivim pustinjskim pejzažom Australije koju je posjetio 2000. godine i koja je ostavila dubok emocionalan trag na njegovo stvaralaštvo. Usred te pustinje Milić se susreo s mističnom monolitnom stijenom Ayers Rock koja je svojom veličinom suprotstavljena svakoj logici ravnini pustinje u kojoj se uzvisila i sigurno utjecala na vjerski svjetonazor svakog posjetitelja uključujući i Milićev. Poput orbitalne inklinacije ona je zatrla put slikarovog promišljanja prostora koji sadrži posebna geološka mjesta u kojima se spajaju različiti svjetovi i događaji. Heterodoksno, nadrealno Milićevo slikarstvo postmodernističkog naboja, u kojemu je razina slikarskog zanata neupitno dosegnula svoj sami vrh, djeluje uzbudljivo na ljudski intelekt i srce. To slikarstvo propitkuje, upozorava kako nije sve baš onako kako nam se čini ili kako smo učili, prije svega nadahnjuje na intimnu introspekciju. Ima u njemu mnogo skepse, ali i nade i otajstva, i baš ga to čini uzbudljivim i posebnim u ovim turbulentnim vremenima gdje se svakodnevno pišu novi scenariji budućnosti.

Dantedrom I (akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021.)
Dantedrom V akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021.)
Dantedrom VII (akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021.)
Dantedrom IX (akril na platnu, 90 X 90 cm, 2021.)

ZDRAVKO MILIĆ

BIOGRAFIJA

Zdravko Milić rođen je 1953. god. u Labinu. Diplomirao je slikarstvo na Accademia di
Belle Arti u Veneciji, 1977. godine u klasi prof. Carmela Zotti-a. Stručno je usavršavao  mozaik 1988. na École Nationale Supérieure des Beaux – Arts u Parizu u klasi prof. Ricarda Licate. Predaje kao red. prof. predaje Slikarstvo i Mozaik na Akademiji primjenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci. Član je HDLU Rijeka, HDLU Zagreb. Izlagao je na više od osamdeset samostalnih i na brojnim skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu (Italija, Austrija, Mađarska, SAD, Njemačka, Brazil, Portugal, Australija, Slovenija, Francuska,…). Sudjelovao je u radu likovnih kolonija i simpozija, a za svoj rad višestruko je nagrađivan. Radovi mu se nalaze u značajnim privatnim i muzejskim zbirkama.

NAGRADE

1973. II. nagrada, Grisia ’73., Rovinj
1974. Diploma, IX. međunarodni ex tempore, Piran
1975. Otkupna nagrada, Grisia’75., Rovinj
1976. I. nagrada za slikarstvo i otkupna nagrada, Likovno stvaralaštvo mladih, Pula I. nagrada za slikarstvo, Labin, Ars Histriae V, Labin, Pula, Rovinj, Pazin, Osijek, Dubrovnik, Zagreb Diploma, Grisia ’76., Rovinj
1977. I. nagrada za slikarstvo, Likovno stvaralaštvo mladih, Pula, Pazin Otkupna nagrada, Likovno stvaralaštvo mladih, Pula, Pazin Nagradna stipendija, 61a mostra collettiva dell’opera Bevilacqua la Masa, Venezia, Italija Otkupna nagrada, 9. biennale mladih, Rijeka
Otkupna nagrada, Grisia ’77., Rovinj
1980. Diploma za slikarstvo, Ars Histriae VII, Pazin, Pula, Labin, Poreč, Rovinj Otkupna nagrada, VII. međunarodna izložba originalnog crteža, Rijeka II. nagrada za slikarstvo, Na Gorici, Crikvenica Otkupna nagrada, XX. Annale, Poreč, Pazin Otkupna nagrada, Grisia ’80., Rovinj Otkupna nagrada, I. međunarodni ex tempore, Lipica Otkupna nagrada, XV. međunarodni ex tempore, Piran
1981. I. nagrada za crtež, Likovno stvaralaštvo mladih, Pula, Pazin, Labin, Opatija, Buzet, Poreč
1982. Nagrada za crtež, II. internacionalni biennale festivala portreta, Tuzla Diploma, Grisia ’82., Rovinj I. nagrada, Umjetnost i more, Rijeka

1983. II. nagrada, I. međunarodni ex tempore, Opatija
1984. Diploma za slikarstvo, Ars Histriae IX, Rovinj, Pazin, Labin, Pula, Poreč
1985. Otkupna nagrada, IV edizione concorso internazionale di pittura “Luigi Serena”,
Montebelluna, Italija Otkupna nagrada, Izložba HDLUR, Rijeka
1986. Počasna nagrada za slikarstvo, Ars Histriae X, Pazin, Labin, Poreč, Pula, Rovinj
1989. Nagrada likovne kolonije, 12. zagrebačka izložba jugoslavenskog crteža, Zagreb
1993. I. nagrada na natječaju za projekt uređenje interijera “Croma” –  (Sila, Bralić, Kamenar, Milić) – nije realizirano, Rijeka
1994. II. nagrada, IX. međunarodni ex-tempore Mandrać ’94., Volosko
1995. II. nagrada, Grisia ’95., Rovinj I. nagrada, II. međunarodni ex tempore, Grožnjan
1996. Otkupna nagrada, Grisia ’96., Rovinj Otkupna nagrada, III. međunarodni ex tempore, Grožnjan Nagrada za plakat “Karneval”, Turistička zajednica Opatija i Rijeka NAGRADE / AWARDS / PREMI 14
1997. Otkupna nagrada, Grisia ‘97., Rovinj Velika otkupna nagrada, Međunarodni Ex Tempore, Piran Nagrada Grada Grožnjana, IV. međunarodni ex tempore, Grožnjan
1998. I. nagrada, Pul kaštela, Rijeka
Otkupna nagrada, V. međunarodni ex tempore, Grožnjan
1999. Godišnja nagrada HDLU Rijeka, Crtež grafika, Rijeka I. nagrada, XIV. međunarodni slikarski natječaj Mandrać ’99., Volosko Otkupna nagrada, VI. međunarodni ex tempore, Grožnjan
2000. Nagrada Zavičajnog muzeja, Grisia ’00., Rovinj
2001. Otkupna nagrada, Grisia ’01., Rovinj
2002. I. nagrada, VII. međunarodni ex tempore, Grožnjan
2004. Nagrada Zavičajnog muzeja, Grisia ‘04., Rovinj
Otkupna nagrada, IX. međunarodni ex tempore, Grožnjan
2005. I. nagrada, 1. međunarodni Ex Tempore / Radionica “Severia Art Meeting”, Koper
2006. I. nagrada Grada Labina, X. labinski uzlet likovnosti, Labin
2008. Otkupna nagrada Nacionalne i sveučilišne knjižnice, 4. hrvatski trijenale crteža, Zagreb II. nagrada Zavičajnog muzeja Grada Rovinja, Likovna kolonija 2008, Rovinj
2009. Nagrada Zaklade Sveučilišta u Rijeci, Rijeka
2011. Nagrada HDLU za crtež na 65. Godišnjoj izložbi Crtež-grafika, Rijeka I. nagrada Grada Labina, XV. labinski uzlet likovnosti, Labin Nagrada Polinago Arte, I. edizione Premio internazionale “Polinago Arte”, Polinago
2012. Nagrada Zaklade Sveučilišta u Rijeci, Rijeka
2013. Nagrada Premio Arte Coseano, Coseano
2016. Nagrada na 5. Međunarodnom Festivalu likovnih umjetnosti, Digitalna podob & klasična slika u Kranju
2018. I. nagrada Grada Labina, X. labinski uzlet likovnosti, Labin
2019. Velika nagrada na 8. Hrvatskom triennalu akvarela, Slavonski Brod Nagrada Ivo Kalina, Rijeka
2021. Nagrada na 10. Međunarodnom Festivalu likovnih umjetnosti, Urbani pejsaž / Razumeti naturo u Kranju

SAMOSTALNE IZLOŽBE

1973. Labin, Galerija Orlando
1977. Mestre, Italija, Galleria d’arte moderna Acquario Pula, Izložbeni salon Treviso, Italija, Galleria d’arte Borgo Rovinj, Zavičajni muzej Pazin, Etnografski muzej Istre Rijeka, Gradina Trsat

1978. Šibenik, Dom JNA Venezia, Italija, Galleria Bevilacqua la Masa
1979. Bassano del Grappa, Italija, Galleria  d’arte moderna S. Marco Mestre, Italija, Galleria Fidesarte Ljubljana, Slovenija, Mestna galerija
1980. Poreč, Galerija Narodnog sveučilišta Buzet, Zavičajni muzej
1981. Rijeka, Moderna galerija, Mali salon Opatija, Galerija Slavija, Crteži Labin, Narodni muzej, Marina Blow-up
1983. Rijeka, Galerija Juraj Klović
1984. Sombor, Galerija Likovne jeseni
1985. Koper, Slovenija, Galerija Meduza Rovinj, Zavičajni muzej Poreč, Galerija Narodnog sveučilišta Rijeka, Galerija Jadroagent
1986. Ronjgi (Rijeka), Galerija pod brajdun
1987. Labin, Galerija Re
1988. Rijeka, Mali salon Treviso, Galleria D’arte Borgo Zagreb, Galerija Ulrich
1990. Labin, Galerija Gradske knjižnice Poreč, Galerija Narodnog sveučilišta
Rab, Galerija Knežev dvor
1991. Poreč, Galerija Narodnog sveučilišta Rovinj, Zavičajni muzej Pazin, Spomen dom
1992. Rijeka, Mali salon Pula, Galerija Vincent iz Kastva Buzet, Zavičajni muzej Labin, Narodni muzej Treviso, Italija, Galleria d’arte Sintesi
1994. Rijeka, Mali salon
1995. Pula, Galerija Vincent iz Kastva, Poreč, Galerija Narodnog sveučilišta Zagreb, Galerija Matice hrvatske
1996. Labin, KuC “Lamparna”
Zagreb, Salon galerije Karas
1997. Rijeka, Mali salon Rovinj, Zavičajni muzej Labin, Narodni muzej
1998. Rijeka, Galerija Klović Trieste, Art Gallery
1999. Rijeka, Gradina Trsat Labin, KuC Lamparna
2000. Vodnjan, Galerija Venier Labin, Galerija Downtown
2001. Poreč, Mala galerija
2002. Sarajevo, Sarajevske zime Poreč, Street art Novi Vinodolski, Galerija Turnac Zagreb, Galerija Klovićevi dvori –  Gradec
2003. Kaštela, Muzej grada kaštela Brela, Izložbeni prostor Soline Pula, MMC Luka Rijeka, Mali salon,
2004. Labin, Galerija Alvona
2005. Labin, Gradska galerija Malinska, Galerija Sveti Nikola Pula, Galerija Mul
2006. Mestre, Italija,Galleria Minima Rijeka, Galerija Kortil
Motovun, Likovna galerija “Pet kula” Brtonigla, Likovna galerija “A. Rukavina”
2007. Zagreb, Dom HDLU, Galerija Bačva
2009. Pula, Galerija Milotić Rovinj, Zavičajni muzej
2010. Šmartno, Slovenija, Hiša kulture
2011. Osoppo, Italija, Galleria Polveriera  Krk, Galerija Dekumanus Šikuti, Galerija Šikuti
2012. Rijeka, Galerija Kortil Split, Galerija Sveučilišne knjižnice Šibenik, Gradska knjižnica “Juraj Šižgorić”
Sinj, Galerija Galiotović Osoppo, Italija, Polveriera
2013. Crikvenica, Gradska Galerija
2014. Coseano, Italija, Sala Espositiva Comunale Brseč, Galerija Eugen K.
2015. Sacile, Italija, Palazzo Ragazzoni Opatija, Muzej turizma, Umjetnički paviljon “ Juraj Šporer “
2016. Opatija, Muzej turizma, Umjetnički paviljon “ Juraj Šporer “Umag, MMC POU-a “Ante Babić “
2017. Pula, MSUI, Radovi: 1981. – 2017. Rovinj, Zavičajni muzej, Sv. Toma Rijeka, MMSU, Radovi: 1981. – 2017. Matulji, Galerijica, Misija,  Slatina, Zavičajni muzej Slatina
2018. Rab, Galerija Pik,
2019. Rijeka, Galerija APURI Labin, Gradska galerija
2020. Poreč, Galerija Zuccato,
2021. Cividale del Friuli, Chiesa di Santa  Maria dei Battuti, Banjole, Zavičajne galerije Crnobori